Standhouden
De geschiedenis van de in de dertiger jaren van de twintigste eeuw gebouwde kazematten op de westelijke Maasoever tussen Katwijk en Oeffelt.

117 G

Model : G (180)hv (gietstalen koepel) Ontwerp : Centraal Inundatie en Technisch Bureau (29-03-1939) Tekening nummer : 1402/tG Gebouwd door : N.V Bataafsche Aanneming-Maatschappij Bouwjaar : 1939 Schietrichting : Frontaal Schootsveld : 35· Weerstandvermogen : W.12-15 Koepel dikte : 10 cm mangaan gietstaal Bewapening : Mitrailleur (Schwarzlose) M.08/15 (6200) Bezetting : 3 man - schutter, helper en groepscommandant Kosten (ongeveer) : 6.500 gulden (3.809 euro) Rijksmonument nummer : Coördinaten : 51.754038 N 5.868535 Bijzonderheden : Geruimd in 1941, restant aanwezig
De G-kazemat Deze kazematten zijn reeds in de Tweede Wereldoorlog vanwege hun gietstalen koepel ontmanteld en of opgeblazen. Op de bovenste foto is nog goed te zien hoe de stalen koepel in het gewapend beton zat. Het restant van kazemat 117 G bevind zich op de spoordijk aan de noordelijke zijde achter het spoorhuisje.
Privécollectie Hein Veld
Privécollectie Hein Veld
Privécollectie Hein Veld
1939 Nadat het besluit tot het vormen van een doorlopende weerstandslijn genomen was, werd begin 1939 een bedrag van 10 miljoen gulden (4,53 miljoen euro) ter beschikking gesteld voor het bouwen van kazematten, om de mitrailleurs in de linie onder te brengen. Het ontwerp van deze kazematten bestaat uit vier typen met verschillende varianten: De gietstalen G-kazemat (35 varianten); De flankerend B-kazemat (5 varianten); De frontaal en flankerend S-kazemat (4 varianten); De SWZ S-kazemat voor zware mitrailleur (3 varianten). Een gietstalen koepel had een diameter van 2 meter met een gewicht van circa 9,5 ton inclusief deur. Stalen buisleidingen vormde een dubbele aan- en afvoerleiding met ontwateringsbuizen voor een ventilatie-apparaat. Twee andere stalenbuizen waren aanwezig voor het doorvoeren van telefoonkabels. In de koepel was een waterpompje, kapstokplank voorzien van 4 kapstokhaken en een ventilatie-aggregaat met bijhorende afzuigbuizen en rookvanger geplaatst.
FotoArchiefDienst Cuijk
Koepelkazemat 117 Kazemat voor zware mitrailleur
Kazemat 117 G
Schade 117 G Nabij de schietgatkap een aantal mitrailleur treffers. Het naast de kazemat staande wacht-gebouwtje van de politietroepen is zwaar beschadigd door artillerievuur.
FotoArchiefDienst Cuijk
G(180)hv beton : 26m 3 wapeningsstaal rond 22mm : 1990 kg wapeningsstaal rond 12mm : 940 kg Om de kazematten te maskeren werden verschillende technieken toegepast. Het beton van de 117 G was bekleed met horden en de koepel bruin geschilderd. Beplanting moest de camouflage compleet maken. In mei 1940 was de maskering van veel kazematten echter nog niet gereed, ook de telefoonverbinding was nog niet overal aangebracht.
Privécollectie Hein Veld
Privécollectie Hein Veld
Het Utrechts archief
1940 Op 30 januari 1940 tekenen Ingenieur van den Weg namens de Nederlandse Spoorwegen en L. van de Kasteele namens Bureau Stellingbouw de vergunning voor het maken, hebben en onderhouden van een verdedigingswerk (kazemat) tussen km 28.099 en 28.104 in de spoorweg Arnhem - Venlo. Als bewijs dat de vergunning tot wederopzegging is verleend, is de vergunninghouder aan de exploitant een recognitie verschuldigd van één gulden (f.1,00) per jaar.